tel. 038 465 92 28

Leefstijladviezen


Alcohol
App
Drugs 
Foliumzuur
Gewichtstoename
IJzer
Listeria 
Medicijnen
Roken
Schadelijke stoffen
Sporten
Toxoplasmose
Vakantie
Vitamine A 
Vitamine D 
Voeding
Werk

 

Alcohol
Alcohol wordt in de zwangerschap volledig afgeraden. Het kan al schadelijke zijn om af en toe een glaasje alcohol te drinken. Door regelmatig te drinken kan het ‘foetaal alcoholsyndroom’ ontstaan. Dit is een aandoening waarbij lichamelijke en geestelijke gebreken ontstaan zijn door het alcoholgebruik. Voor meer informatie klik hier. Daarnaast is er de mogelijkheid een online cursus te volgen als je nog alcohol gebruikt. Deze leert je de gevolgen van alcohol gebruik en geeft je adviezen waardoor je kan stoppen of minderen. 

App  Gezondgroeien
Het voedingscentrum biedt gratis de Gezondgroeien app aan. Deze app geeft je onder andere tips over gezonde voeding tijdens je zwangerschap en voor je kindje. Als meer informatie wilt of je vindt het leuk om de app te downloaden, klik dan hier

Drugs
Het gebruik van drugs wordt in de zwangerschap afgeraden. Soft- en harddrugs kunnen ernstige nadelige effecten hebben op de ontwikkeling van jouw kind. 

Foliumzuur
Foliumzuur, ook wel vitamine B11 genoemd, heeft een belangrijke functie vooraf en in het begin van de zwangerschap. Zo draagt het bij aan de ontwikkeling van het zenuwstelstel en verkleint het de kans op een open ruggetje, gespleten lip of een open gehemelte. Foliumzuur komt van nature voor in groene groenten, volkoren producten, brood, vlees en zuivel. Als je zwanger bent heb je meer foliumzuur nodig dan gewoonlijk. Het advies is om 400 of 500 microgram (afhankelijk van de tabletten die verkocht worden) foliumzuur of multivitaminen, speciaal voor zwangeren waarin foliumzuur zit, te gebruiken. Om het meest optimale effect te krijgen is het belangrijk 4 weken voor de bevruchting te starten en de foliumzuur te gebruiken tot en met 8 weken na de bevruchting (dit is een zwangerschapsduur van 10 weken).

Gewichtstoename
Als je zwanger bent kom je in gewicht aan. Dit is belangrijk. maar wat is nu het juiste gewicht om aan te komen in je zwangerschap? Aan het begin van je zwangerschap wordt je BMI gemeten (dit is je gewicht in verhouding tot je lichaamslengte). Afhankelijk van je BMI worden de volgende adviezen gegeven om in gewicht aan te komen: 
BMI < 18,5:                                    12,5 tot 18 kg
BMI tussen 1,5 en 24,9:                 11,5 tot 16 kg
BMI tussen 25 en 29,9:                  7 tot 11,5 kg
BMI>30 kg:                                    5 tot 9 kg

Mocht je meer dan het geadviseerde gewicht aankomen, dan is het verstandig te kijken naar je eetpatroon. Door flinke gewichtstoename in je zwangerschap is het risico groter op bijvoorbeeld een hoge bloeddruk, zwangerschapsdiabetes of andere problemen in de zwangerschap of tijdens de bevalling.

IJzer
In de zwangerschap neemt het bloedvolume toe. Hierdoor kan het ijzergehalte in je bloed soms iets dalen. Om je ijzer voldoende op pijl te houden is het belangrijk producten te eten waar ijzer in zit als volkorenbrood, rood vlees en peulvruchten. Vitamine C bevordert de opname van ijzer terwijl melkproducten dit juist remmen. Aan het begin van de zwangerschap en rond 30 weken wordt je ijzergehalte bepaald door middel van bloedonderzoek. 

Listeria
Listeria is een bacterie die kan voorkomen op langdurig gekoeld bewaarde producten, die zonder verhitting gegeten worden (rauwmelkse kazen, voorverpakte zalm, kliekjes). Gelukkig komt besmetting niet vaak voor, maar als zwangere heb je een grotere kans dan andere volwassenen om ziek te worden. Besmetting kan een miskraam of vroeggeboorte veroorzaken. Om dit te vermijden is het belangrijk producten die mogelijk besmet kunnen zijn niet te eten.  Onder het kopje voeding staan adviezen over wat je het beste wel of niet kunt eten.

Medicijnen
In overleg met je behandelend arts mag je tijdens je zwangerschap al dan niet doorgaan of starten met medicatie. Dus: altijd in overleg met de huisarts. Ook kun je de verloskundige of apotheker om advies vragen. Mocht je pijnklachten hebben, dan mag je zonder problemen de in de gebruiksaanwijzing aangeraden dosis paracetamol gebruiken.

Roken
Roken wordt afgeraden in de zwangerschap. Voor veel vrouwen is het lastig om te stoppen. Een vaak genoemd excuus is de angst om stress te krijgen. Maar het roken is slechter dan jouw stress voor de ontwikkeling van jouw kind. Tijdens het roken is de bloedtoevoer naar het kind verminderd. Daarnaast gaat er in plaats van zuurstof, koolstofmonoxide naar je kind. Hierdoor heeft je kindje regelmatig stress bij jouw in de buik doordat het benauwd wordt. De kans is groter dat je kindje kleiner is en te vroeg geboren wordt.
Verder is de kans op wiegendood groter als je binnenshuis rookt. Tijdens de eerste levensjaren is de kans op infecties aan de luchtwegen groter.

Wil je hulp bij het stoppen met roken, dan kun je terecht bij je huisarts. Via www.stivoro.nl  is het ook mogelijk om hulp te vragen.

In het programma ‘vier handen op 1 buik’ verteld een kinderarts over het effect van roken op het kind. Klik hier http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1337196 als je dit wilt zien. Het stuk met de kinderarts begint na 60 minuten.

Schadelijke stoffen
Je haren verven kan ook als je zwanger bent. Het verven van bijvoorbeeld de babykamer mag als je verf op waterbasis gebruikt en de ruimte goed ventileert. Mocht je werken met straling of schadelijke stoffen geef dan aan bij je werkgever dat je zwanger bent, zodat je aangepast werk kunt gaan doen.

Sporten
Sporten kan in de zwangerschap. Dit is zelfs heel gezond. Je spieren blijven ontwikkeld. Deze heb je nodig in de zwangerschap om fit te blijven en om tijdens de bevalling een topprestatie te leveren. Ook voor je herstel na de bevalling is een goede conditie belangrijk.
Maar er zijn sporten die in de zwangerschap minder verstandig zijn. Bij contactsporten is de kans groter dat je iets tegen je buik krijgt. Verstandig is het om dit risico te vermijden. Bij het uitvoeren van buikspieroefeningen kun je je schuine buikspieren blijven trainen. Doordat je rechte buikspieren van plaats veranderen is het verstandig deze niet te trainen.
Mocht je rugklachten hebben, dan kan zwemmen heel prettig zijn. Ook zijn er diverse zwangerschapscursussen waarbij aandacht wordt besteed aan beweging.

Toxoplasmose
Toxoplasma is een parasiet die vooral voorkomt in kattenontlasting en in vlees dat niet goed gegaard is. Bij besmetting in de zwangerschap kan er een miskraam of aangeboren aandoening ontstaan. Om dit te vermijden is het belangrijk niet in direct contact met kattenontlasting te komen, fruit en groenten goed te wassen, handschoenen te dragen bij het werken in de tuin en vlees goed te doorbakken.

Vakantie
Mocht je gaan vliegen naar je vakantiebestemming dan is het van belang een zwangerschapsverklaring met gezondheidsverklaring mee te nemen als je zwangerschap zichtbaar is. Met deze verklaring toon je aan dat je nog mag vliegen en gezond bent. Deze verklaring kan je bij de assistente van de verloskundige vragen. Doe dit een week uiterlijk 1 week voordat je op vakantie gaat. Het is altijd verstandig om de regels van je vliegmaatschappij, in verband met een zwangerschap, na te kijken.

Vitamine A
Vitamine A heb je in de zwangerschap nodig voor de ontwikkeling van je kind. Echter, niet teveel. Meer dan 3000 microgram kan schade aan de ontwikkeling van de baby veroorzaken. Hierbij gaat het alleen om vitamine A uit dierlijke producten en supplementen. Aanbevolen wordt om 1000 microgram per dag binnen te krijgen. Matig gebruik van leverproducten kan geen kwaad. Als voorbeeld: een broodje leverpastei bevat 400 microgram vitamine A. Maar eet geen pure lever, zo bevat 75 gram runderlever ongeveer 27000 microgram vitamine A.

Vitamine D
Het advies van de Gezondheidsraad is om 10 microgram vitamine D per dag extra te slikken. Vitamine D bevordert de opname van calcium en dit heb je nodig voor de botopbouw van je kind. Het grootste deel van de vitamine D maak je aan door zonlicht. Verder zit het in vette vissoorten en in boterproducten. Vitamine D wordt al preconceptioneel (voordat je zwanger bent) geadviseerd omdat de botopbouw al begint in de eerste drie maanden van de zwangerschap.

Voeding
Wat kun je het beste wel of niet eten nu je zwanger bent? Een aantal dingen op een rijtje:

Wat niet?

  •  geen rauw vlees, rauwe vleeswaren of lever. Voorbeelden: biefstuk, carpaccio, filet americain, salami, rosbief en rauwe ham
  •  geen vacuüm verpakte vis, rauwe schaal- of schelpdieren of roofvissen. Voorbeelden: gerookte zalm, paling, mosselen, oesters en tonijn
  • geen rauwe melk of zachte kazen gemaakt van rauwe melk
  • geen kliekjes of salades die al een tijd in de koelkast staan
  • geen alcohol
  • niet voor 2 gaan eten

Wat wel?

  •  eet gevarieerd. Hierbij kun je de schijf van vijf gebruiken
  • drink ongeveer 2 liter water per dag
Wat af en toe?
  • leverworst of paté, maximaal 1 broodje per dag
  • vis is heel gezond maar eet dit maximaal 2 keer per week ( en dan speciaal vette vis zoals makreel, haring, zalm, paling, heilbot, bokking, sardines en forel)
  • drink niet teveel cafeïne. Het advies volgens het voedingscentrum is maximaal 1 kopje koffie per dag. In koffie zit 85 milligram cafeïne per kopje, in zwarte thee ongeveer 40 en groene thee 20 milligram
  • drink niet teveel vruchtensappen. Deze vloeibare suikers worden snel opgenomen en kunnen voor een flinke toename van je gewicht zorgen

Werk

Bepaalde werkomstandigheden kunnen risico’s voor je zwangerschap meebrengen. Voorbeelden zijn werk waarbij je blootgesteld wordt aan trillingen, straling, chemische stoffen, infectierisico’s of fysiek zwaar werk. Ook als je in nachtdiensten of ploegendiensten werkt kun je met je werkgever overleggen om extra pauzes in te plannen of dat er andere werktijden gehanteerd kunnen worden. Klik hier om er meer over te lezen. 

 


Contact

Zwolle Zuid
https://www.bakerraad.nl/userfiles/image/kijkje46.jpg
Van der Heydenstraat 6-2
8014 ZZ Zwolle
038 465 92 28

Wipstrik/Assendorp/Centrum
https://www.bakerraad.nl/userfiles/image/kijkje46.jpg
Tesselschadestraat 55a
8023 BJ Zwolle
038 465 92 28

Assendorperdijk 70
8012 DT Zwolle

Alle contactgegevens »